We leiden massaal aan FOMO: Fear of missing out. Elke like die je krijgt is als een krabbel op je rug, lekker! Je kunt het vergelijken met wat apen doen: elkaar vlooien als een vorm van aandacht en communicatie.
Generatie Einstein, ook wel de Google-generatie genoemd, dat zijn zij die na 1985 geboren zijn en opgegroeid zijn in de digitale informatiemaatschappij. Voor hen is het vanzelfsprekend om altijd online en bereikbaar te zijn. Hun mobieltje is ook tijdens sociale gelegenheden onmisbaar, want je moet checken waar de anderen zijn en wat ze doen, je moet contact houden en anderen laten weten wat jij doet. Je mag niets missen en zij mogen niets missen van jou.
Wifi is een belangrijke levensbehoefte geworden. Zo herinner ik me een mooi voorbeeld van een moeder die vertelde over een jongen die kwam oppassen: “Het eerste wat hij vroeg was wat onze wifi-code was. Hij vroeg niet eens hoe onze kinderen heten! Daarna dook hij in zijn mobieltje en ik maakte me best wel zorgen of hij die avond nog enigszins naar onze kinderen zou omkijken.”
FOMO: Fear of missing out
Velen kunnen niet meer zonder hun mobiel en verslaving ligt op de loer, dat geldt voor zowel jong als oud. We leiden massaal aan FOMO: Fear of missing out. Even niet online geweest? Snel kijken wat je hebt gemist en of je nog nieuwe likes gekregen hebt op jouw bericht. Elke like die je krijgt is als een krabbel op je rug, lekker! Je kunt het vergelijken met wat apen doen: ze vlooien elkaar als een vorm van aandacht en communicatie. Door een soortgenoot te vlooien laten ze weten dat ze de ander mogen en respecteren. Ook mensen willen graag gezien worden en waardering krijgen. Elke like zorgt voor een kortstondige beloning, onze hersenen maken een beetje endorfine aan, we voelen ons lekker. En daarom kan social media en internet een verslavende werking hebben, we willen elke keer weer die beloning hebben.
We leven in de digitale revolutie
Vorige maand was ik bij een bijeenkomst van het Delft Communication Network, waarbij we keken naar de mogelijkheden van drukwerk versus digitale communicatie. Rob van Wanrooy (Marketingmanager bij Fuji Grafische Systemen) vertelde over de digitale revolutie waar we ons momenteel in bevinden, waarin ontwikkelingen elkaar oneindig snel opvolgen. Hierdoor hebben we geleerd om steeds sneller vertrouwd te raken met nieuwe technieken. En als je daar van jongs af aan mee bent opgegroeid, dan gaat dat veel makkelijker.
We hebben straks te maken met een nieuwe generatie managers die is opgegroeid met internet, smartphones en tablets. Zij denken en werken anders dan hun voorgangers, ze willen dingen op een andere manier. Het is belangrijk om mee te blijven veranderen met de huidige ontwikkelingen, zodat ook ‘oudere rotten’ in het vak de taal spreken van de nieuwe generatie. Kijk naar de voordelen van beide werelden en focus op datgene waar je elkaar kunt vinden en aanvullen.
De enige constante is de verandering
Rob vertelde dat mensen nog steeds van papier houden en dat drukwerk er altijd zal blijven, naast digitale communicatie. We houden van alles dat gedrukt staat, we kunnen het beetpakken en we hebben er een gevoel bij. Natuurlijk moeten we ook meegaan met ontwikkelingen in digitale communicatie, als je dat niet doet ben je verloren. Alles verandert continu en daarom proberen we steeds uit hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. De mens is van nature een creatief wezen, we zijn constant op zoek naar hoe we dingen kunnen verbeteren. En dat is nodig, want verandering leidt tot kennis, ervaring, ontwikkeling en innovatie.
Maar hoe mooi de techniek ook is, om te verbeteren en te groeien heb je altijd samenwerking nodig en face-to-face contact blijft onmisbaar. Dit is uiteraard mooi te combineren met alle mogelijkheden van online communicatie, want een vraag in een netwerk is makkelijk uitgezet, een contact is zo gelegd, een afspraak snel gemaakt en achteraf kun je elkaar volgen en het contact warm houden.
We leiden aan digitaal geheugenverlies
De digitale wereld biedt oneindig veel mogelijkheden, een schat aan informatie en toegang tot personen, netwerken en organisaties, gratis en altijd beschikbaar. We zijn continu verbonden met de buitenwereld, maar door de constante stroom aan informatie gaan we ook anders om met informatie. We swipen, scrollen, zappen en scannen. Het is veel, het gaat snel en het is vluchtig.
We zijn snel afgeleid, we onthouden minder en we zijn minder efficiënt. Daarom is het van belang om je ook regelmatig te focussen op andere activiteiten. In plaats van steeds in een modus te zitten die vooral reactief is, is het goed om je af en toe af te zonderen, zodat je ook creatief kunt zijn. Even al je mobiele apparaten uitzetten, zodat er weer ruimte in je hersenpan komt voor ideeën en inspiratie. In tegenstelling tot digitale informatie houdt een boek je aandacht veel beter vast, waardoor informatie beter tot je doordringt. Er is ruimte om na te denken over wat je leest en daardoor leer je meer en onthoud je meer.
Door te schrijven zet je een proces in gang
Wist je dat je ook meer onthoudt door gewoon ouderwets te schrijven met pen en papier? Jouw brein stuurt de beweging aan van jouw hand en doordat je zelf letters schrijft, ben je veel creatiever dan als je alleen op de knopjes van je tablet drukt. Stel, je zit bij een presentatie en je krijgt de sheets later opgestuurd, dan kun je toch meer voordeel behalen door mee te schrijven. Doordat jij nadenkt over wat je zal opschrijven, heb je al een leerproces in je hoofd in gang gezet en zal je eerder verbanden leggen. Na de presentatie zal je dingen onthouden die anderen alweer vergeten zijn. En wat veel coaches allang weten: schrijven helpt ook om tot nieuwe oplossingen en ideeën te komen. Door te schrijven kom je tot bepaalde inzichten die je anders niet zo snel gezien zou hebben. En natuurlijk gaat het erom dat je er voor gaat zitten en de tijd neemt, dat is iets wat we onszelf te weinig gunnen.
JOMO: Joy of missing out
De kracht zit hem in de combinatie: online en offline. Online kun je makkelijk contact leggen met gelijkgestemden en vakgenoten, sparren en op nieuwe ideeën komen. Experts stellen hun kennis en ervaring gratis beschikbaar door middel van blogs, filmpjes, webinars, platforms, etc.
Er is zoveel en het is oneindig. Daar ligt ook gelijk de uitdaging, want het is onmogelijk om alles te volgen en bij te houden. Daarom moet je regelmatig overschakelen naar JOMO: Joy of missing out.