Hoe word je succesvol en krijg je gratis publiciteit voor jouw product of dienst? Het antwoord is eenvoudig en uitdagend tegelijk: zowel jij als jouw product moet briljant zijn! Durf je nog verder te lezen? Eén troost: het hoeft niet van begin af aan perfect te zijn, als je maar iets te bieden hebt waar anderen echt iets aan hebben.

Lessons learned: marketing missers en successen

Drie studenten van de TU-Delft bedenken een innovatief product, maar ze hebben geen geld voor marketing. Toch krijgen ze wereldwijd gratis publiciteit, hoe doen ze dat? Dat hoorde ik op 29 januari jl. bij het Delft Communication Network. Hier sprak Philip Hess van Senz Umbrellas, het bedrijf van de enige echte stormparaplu. Het begon als afstudeerproject en nu zijn ze actief in zo’n 60 landen!

Quote van Senz Umbrellas

Het inspirerende verhaal van Philip bracht mij tot het schrijven van het volgende lijstje:

  1. Een briljant idee verkoopt zichzelf
  2. Wees als persoon een aantrekkelijk merk
  3. Naïef zijn is ook een vorm van out-of-the-box-denken
  4. Ga door, ook al verklaren ze je voor gek
  5. Vergeet voor het gemak dat je geld nodig hebt
  6. Zorg dat je verhaal blijft hangen

1.Een briljant idee verkoopt zichzelf

Het idee voor de stormparaplu ontstond uit pure ergernis aan paraplu’s die steeds kapot gaan. Dit was de uitdaging om iets nieuws te bedenken dat veel beter moest zijn dan het bestaande aanbod. En zo werd achter oma’s naaimachine het eerste exemplaar gemaakt. Senz maakte een product dat zijn belofte waarmaakte en waar ook echt behoefte aan was. De grootste succesfactor van de stormparaplu is dat het een totaal nieuw design was, het was innovatief en beter dan de rest. Met als gevolg: de stormparaplu won bijna alle designprijzen die er te winnen zijn, hoeveel gratis publiciteit wil je nog meer?

2. Wees als persoon een aantrekkelijk merk

Je product of dienst kan nog zo mooi zijn, maar als jij arrogant of nietszeggend bent, dan maak je weinig vrienden. De drie jonge studenten werden door Amerikaanse journalisten ‘adorable’ en ‘cute’ genoemd. Hun jeugdige enthousiasme, creativiteit en energie maakte ze zeer geliefd. Hier was niets aan gespeeld, ze waren gewoon zichzelf. Uiteraard waren ze slim genoeg om in te zien dat dit een succesfactor was die ze goed konden gebruiken in de media. Een kwaliteit die ze ontwikkelden van ‘onbewust bekwaam’ naar ‘bewust bekwaam’!

Senz marketing

3. Naïef zijn is ook een vorm van out-of-the-box-denken

Een mooie quote die Philip aanhaalt is: “Victory usually goes to those green enough to underestimate the monumental hurdles they are facing” van Richard Feynman. Oftewel: Ze waren jong en naïef en ze begonnen gewoon, ze dachten vooral niet aan alles dat mis kon gaan. Ook bij Senz gingen er natuurlijk dingen mis. Zo lieten ze van hun allereerste stormparaplu direct 10.000  stuks produceren in China. Het goede nieuws was: ze waren binnen negen dagen uitverkocht. Het slechte nieuws was: binnen vier dagen regende het klachten…. De eerste zending paraplu’s zat vol kinderziektes en er zat niets anders op dan terug naar China te gaan en daar alles op te lossen. Het was even stressen voor ze, maar ze leerden er veel van en uiteindelijk kwam alles goed!

Communicatie quote

4. Ga door, ook al verklaren ze je voor gek

“Wie koopt er nou een paraplu voor €50? Dat is veel te duur, jullie zijn niet goed wijs. Dit wordt één grote mislukking!” Dit en ander goed bedoeld ‘advies’ kregen de studenten naar hun hoofd geslingerd. Maar als je echt in iets gelooft en je weet dat je een goed en uniek product hebt, laat je dan vooral niet van de wijs brengen. Ondernemen is nu eenmaal bereid zijn om risico’s te nemen. Je springt in het diepe en je weet de uitkomst niet. Maar wow, wat kunnen de mannen van Senz trots zijn dat ze het aangedurfd hebben! They proved all their criticasters wrong!

5. Vergeet voor het gemak dat je geld nodig hebt

Als je een bedrijf start met drie studenten, dan heb je meestal geen cent te makken. Echter, talent, doorzettingsvermogen en plezier bleken veel belangrijker dan geld. Een goed product verkoopt zichzelf en het winnen van veel designprijzen zorgde voor wereldwijde media-aandacht, met name in West-Europa, Noord-Amerika en Japan. Een slimme zet van Senz was ook dat ze anderen hun marketing lieten betalen. “Build smart relations instead of public relations.” De stormparaplu deed het goed als relatiegeschenk en dankzij samenwerkingsverbanden met grote merken zoals ING, KLM en Audi kreeg de stormparaplu gratis reclame en publiciteit.

6. Zorg dat je verhaal blijft hangen

Je kan een lang verhaal vertellen met allerlei details en honderden voordelen. Maar dat onthoudt niemand, dus houd je boodschap simpel. Daarom noemden ze het gewoon ‘stormparaplu’. En in plaats van droge feiten kun je je verhaal beter ophangen aan gevoelens, zoals plezier en humor. Op deze manier kun je opvallen op een onverwachte manier. Zo zijn er leuke filmpjes gemaakt, zoals een man die uit het vliegtuig springt met een stormparaplu. En er is ook een filmpje op de Japanse TV vertoond, met een weddenschap over hoe snel de stormparaplu kapot zou gaan. De paraplu was niet stuk te krijgen en dat was gelijk een bewijs voor de geloofwaardigheid van het product.

Het verhaal van Senz is voor mij het bewijs dat talent, enthousiasme en lef uiteindelijk succes oplevert. Mits je je niet laat tegenhouden door (financiële) beperkingen en onzekerheden. Durf jij het risico te nemen en te gaan voor datgene waar je in gelooft?