Wist je dat mensen in 7 seconden al een eerste indruk van jou hebben? In die paar seconden wordt je van alles toegeschreven. Of je professioneel bent, succesvol, goed opgeleid, geloofwaardig, vriendelijk, etc.

Ik herinner me nog een voorval van toen ik uitzendkracht was bij een groot telecombedrijf. Ik had me netjes aangekleed, colbert, blouse, nette broek en pumps. Samen met mijn manager had ik een afspraak met het hoofd communicatie. Mijn manager was een echte vakvrouw, professioneel en zeer gedreven. Dat was echter niet aan haar kleding af te zien. Ze zag er meestal uit alsof ze een lekkere wandeling in de natuur ging maken. Stevige stappers die voor het laatst gesignaleerd waren in 1999, gecombineerd met sportieve broek en T-shirt. Tijdens het gesprek richt het hoofd communicatie zich tot mij. Uit de vragen die hij stelt blijkt dat hij mij aanziet als de manager. Waarop mijn manager ingrijpt: “Ik zal even onze rollen verduidelijken. Judy is onze nieuwe uitzendkracht en ik ben manager klantenservice.” Een mooi voorbeeld van ‘kleren maken de man’ (of vrouw in dit geval).

Ze nemen me maar zoals ik ben

We kennen allemaal uitspraak: “Ze nemen me maar zoals ik ben.” Maar mensen weten helemaal niet hoe jij bent. Mensen beoordelen je op wat ze zien. En in eerste instantie zien ze alleen de verpakking. Heb je weleens nagedacht over hoe je overkomt? Veel mensen zijn zich niet bewust van wat ze uitstralen en hoe ze zich presenteren. Het gaat er niet om hoe je jezelf ziet, maar hoe anderen jou zien. Door de juiste aandacht aan je uiterlijk te besteden, kun je binnen- en buitenkant elkaar laten versterken. Op deze manier is het makkelijker om jouw kwaliteiten voor het voetlicht te brengen. Als je elke dag heel hard zit te werken, maar je valt niet op, hoe denk je dan gezien te worden? Als je verder wilt komen, dan moet je zichtbaar zijn.

In 7 seconden is de 1e indruk gevormd

Vorige maand was ik aanwezig bij de workshop ‘Imago is je beste vriend’ van The Ambassador House. Extra leuk was de locatie: Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Drie ambassadors namen ons mee in de wereld van imago, uitstraling en verbinding. Edgar Nijdam: “Mensen vormen hun eerste indruk op basis van wat iemand uitstraalt. Net als in de supermarkt maken we onze keuze op basis van de verpakking. Want we kennen de inhoud nog niet. Wist je dat mensen in 7 seconden al een eerste indruk van jou hebben? In die paar seconden wordt aan jou van alles toegeschreven. Of je professioneel bent, succesvol, goed opgeleid, geloofwaardig, eerlijk, vriendelijk, etc. Mijn tip is: besteed aandacht aan wat je aantrekt, passend bij wat je die dag gaat doen. Met aandacht voor je kleding word je serieuzer genomen, je legt de nadruk op je kwaliteiten en je onderscheidt je van anderen.”

Zonder verbinding kan er geen vertrouwen ontstaan

Zonder verbinding kan er geen vertrouwen ontstaan

Oprechte interesse is belangrijker dan jouw verhaal vertellen

Uitstraling is natuurlijk veel meer dan alleen de verpakking. Het gaat erom dat je je met anderen verbindt. Zo vertelt Maurice van Bokhoven: “Oprechte interesse is belangrijker dan jouw verhaal vertellen. Want wat je echt nodig hebt, zit meestal niet in jouw verhaal. Dat komt pas naar boven als je eerlijk bent, kunt luisteren en geïnteresseerd bent in de ervaringen van de ander. Mensen raken elkaar kwijt als ze alleen maar hun eigen ervaringen willen vertellen. Zonder verbinding kan er geen vertrouwen ontstaan. Dan haken mensen af en stopt het gesprek. Hoe krijg je wel die verbinding? Door jezelf open te stellen en te luisteren. Wat vindt de ander? Waar heeft de ander behoefte aan? Als je oprecht luistert kun je mensen de details meegeven die ze echt nodig hebben.”

Dienstbaarheid is ondernemerschap

Om verbinding aan te gaan is ook dienstbaarheid van belang. Arend-Jan van den Broek legt uit: “Dienstbaarheid is wat anders dan onderdanigheid, het is een vorm van ondernemerschap. Als je jezelf dienstbaar maakt aan wat er in je omgeving gebeurt, dan voelen anderen zich goed bij jou. In plaats van jezelf op de eerste plaats te zetten, speel je in op de behoeftes van de ander. Hij voelt zich hierdoor gezien en gewaardeerd. Als jij leidinggevende bent en je straalt geen vertrouwen en respect uit naar je medewerkers, hoe denk je dat dat overkomt? Je hebt het misschien niet door, maar wat je eigenlijk doet is hen beledigen. Vertrouwen en respect komt altijd vanuit jezelf. Als jij anderen vertrouwen durft te geven, dan krijg je dat ook terug.”

Weleens over je online uitstraling nagedacht?

Wil je goed voor de dag komen, dan moet jouw ‘ABCD-tje’ kloppen: Appearance, Behaviour, Communication en Digital footprint. Dat laatste punt, dat wordt ook nog weleens vergeten. Hoe presenteer je jezelf online? Wat laat je daar van jezelf zien? Zo zag ik laatst een profiel van iemand die zichzelf omschrijft als ‘bedrijvendokter’, in te huren om bedrijven beter te maken. Ik heb echter hard gelachen toen ik zag dat hij op Twitter allerlei openbare ‘fitties’ had met anderen. Online bekvechten wekt nou niet bepaald een betrouwbare indruk…… Een ruziemakende bedrijvendokter zal ik in ieder geval niet inhuren. Dus denk er over na of jouw online uitspraken kloppen met wat je wilt uitstralen. En misschien betekent dat soms dat je bepaalde discussies beter aan je voorbij kunt laten gaan.

Hap jij toe bij online bekvechten?

Hap jij toe bij online bekvechten?

Gunnen is een werkwoord

Als je een goede indruk achter wilt achterlaten, focus dan op datgene waar jij goed in bent en kijk hoe je anderen hiermee kunt helpen. Maurice van Bokhoven: “Durf te laten zien wie je bent. Het is belangrijk om jouw passie over te brengen. Wat echt uit je hart komt, dat komt over. En stel je open voor de ander. Door goed te kijken en te luisteren kun je veel leren. Wat straalt iemand uit, hoe is zijn houding? Is iemand toegankelijk? Is iemand geïnteresseerd? Leer jezelf aan om meer oog te hebben voor gedrag en emoties. Misschien wil iemand helemaal niet jouw oplossing horen, maar wil hij gewoon zijn verhaal kwijt en heeft hij behoefte aan begrip. Als we teveel met onszelf bezig zijn, dan vergeten we hier vaak aandacht aan te geven.”

Gunnen is een werkwoord. Besteed aandacht aan hoe je overkomt en heb oog voor de behoefte van de ander. Als je vooruit wilt komen, besef dan dat succes altijd een resultaat van samenwerking is.